torsdag 25 augusti 2016

Värmebölja

Nu är vi inne i en riktig värmebölja igen. De allra svalaste sommarkläderna har åter kommit fram  och vi väljer att sitta i skuggan.... åtminstone mitt på dagen.

Varje dag gör jag äppeljuice och så torkar jag äppelskivor. Inte märks det på äppelträdet. Några hinkar med äpplen har jag lyckats prångla ut till vänner. Andra säger tack och jag kommer..... Det är ju så att när det är äppelår har alla frukt.


Medan jag skördar, björnbär, jordgubbar, hallon och tomater klipper Lars fruktträden. Här är det plommonträdet som han försöker "hålla nere".


Idag har vi varit ute och plockat havtorn så att det inte blir för tomt i frysen.....


I trädgården har vi ett nytt blomster. Vi fick plantan när vi var på besök hos våra vänner i Hässleholm. Drakmynta heter den och jag tycker att den är så fin.


I tisdags när värmeböljan inleddes var jag på kollegieträff hos Margareta vars dotter har en fin stuga i "Knebilstorp", dvs koloniområdet. Själv bor Margareta numera i Göteborg. Vilka härliga timmar vi fick tillsammans och vi kunde sitta ute nästan tills det började mörkna.






1 kommentar:

  1. Åh, jag önskar att vi bodde närmre för då skulle jag omedelbart komma med en tom hink - och fylla den med äpplen hos er. Vi har ont om äpple i år och en havtornsplanta ger ju inga bär...

    SvaraRadera