tisdag 16 augusti 2016

Sensommar

Den där årstiden som börjar på H vill jag ännu inte ta i min mun. Visserligen har man sagt att den ska komma ovanligt tidigt i år men nä, den får allt vänta.

I fredags kom Glumslöven hit och vi tog en tur till Varbergs museum, främst för att titta på Bockstensmannen som Astrid faktiskt hade på utsidan av en bok. Vi hade tänkt oss en dramatiserad vandring utomhus som var anpassad för barn men vi kom lite i otid och så började det regna. Museet är ombyggt sedan något år tillbaka och är riktigt fint.

 

 
Barnen uppskattade i alla fall besöket och Sus som julbadar utomhus varje år ser fram emot ett besök i det vackra badhuset.
 
 
I trädgården är det skördedags på flera håll. För första gången har jag kunna skörda bär från aroniabusken. Vi har två men på den ena fanns inte ett bär kvar när jag kom med min bunke för att plocka. Någon fågel hade väl varit där trots att cd-skivorna fladdrar för vinden.
 
 

Jag har läst att man kan göra god marmelad eller sylt av bären. Då ska också ingefära och citron tillsättas. Annars blir det nog lätt "änt", halländska för fadd. Ska uttalas med långt ä.

I växthuset har vi nu frukter på auberginplantan som jag fått av Sara.


Vi har också minipaprika som trots namnet blir ganska stor.


Just nu regnar det lite hos oss och det börjar bli dags att ta tag i mattvävning igen. Eftersom det dammar en hel del har jag under sommaren klippt lite trasor utomhus. Det är nämligen så att man efter varje arbetstillfälle vid väven måste fram med dammsugare. Dessutom stickar jag en del, fyra olika arbeten på gång, som lämnar lite tussar det också. Ja, nu kommer det!!!


Tada!! En robot som äter damm. Otroligt så hungrig den är.





1 kommentar:

  1. Du minns väl hur effektiva cd-skivorna var i Bläsinge hamn - ryktet om dess ofarlighet har väl nått även Halmstad.
    Så fina aroniabär, när väl våra bär mognar blir de fågelmat - utan cd-skivor. Och den där roboten, vilken grej. Rör den sig eller står stilla och väntar på födan?

    SvaraRadera