onsdag 10 augusti 2016

Norrvikens trädgårdar.

Norrviken har väl under åren haft både uppgångar och dalar. Ibland p g a ekonomi ibland beroende på annat. Nu känns det som om det är en riktig uppgång. Som barn minns jag att vi åkte hit när långväga gäster kom på besök. Det var något att visa upp.

Lars och jag gjorde en utflykt i söndags till Norrviken. Först blev vi positivt överraskade över att det var fri entré. Sen möttes vi av mycket välskötta trädgårdar och gräsmattor. En lite rolig sak i det sammanhanget var att på gräsmattorna sprang Robbans kusiner omkring.


Det första vi sedan passerade var Blomstergatan. Jätteverbena är en av mina favoriter.


Hortensia mötte oss vid vattenträdgården.


Renässansträdgården med ca 1 km, 30000 plantor buxbom som egentligen inte tillhör mina favoriter men kanske i sitt rätta sammanhang.


Många gamla träd står kvar sen den över hundra år gamla trädgården anlades och på en del finns namnskyltar men inte på denna taggiga saken.


Det jag minns från min barndom var Ravinen med utsikten. Med den framför ögonen drack vi ofta vårt medhavda kaffe.


Det som egentligen förde oss hit var Orangeriets restaurang som vi hört så mycket gott om. Vi blev inte besvikna. otroligt vackert inrett och mycket god mat.



Kanske ett trevligt utflyktsmål när ni kommer nästa gång, Alice.









1 kommentar:

  1. Ja tack, gärna. Så roligt att se trädgården så fin - sist vi var där, för flera år sen, var det bara ledsamt att se förfallet.

    SvaraRadera