måndag 12 december 2016

Fler dofter

December har kommit en god bit mot julhelgen.... Idag vaknade vi till en alldeles klar himmel. Ett par grader kallt och solen hade ännu inte stigit upp över grannens tak. Vi har haft en alldeles underbar dag. Mörka december och så sol en hel dag. Så är det ju inte alltid. Igår hamnade  vi i en regnskur på vår promenad.

Lite julstök varje dag så att vi inte blir jultrötta!! Idag var det dags för brunkålen. Jag har aldrig i mitt 68-åriga liv gjort egen brunkål. Jag äter inte så mycket av den men Lars älskar brunkål. Jag har tidigare köpt färdiglagad kål som varit god men i fjol kastade vi den. Den smakade inte bra hur vi än försökte "hotta" upp den. Häromåret när jag köpte den där färdiglagade träffade jag på min gamla skolkamrat A som inte kunde förstå varför jag inte gjorde den själv - så nu.


Två sådana stekgrytor med vitkål brynte jag och sen in i ugnen på långpanna. Den blev faktiskt riktigt bra.

Lars tog på sig att putsa det som behöver blankas upp lite. Så öppnades dörren till köket och Lars talade om att det hänt en olycka. Det var flaskan med möbelpolityr som åkt i golvet när den lilla flaskan med kopparputs skulle ut ur städskåpet. Lite av vätska hade åkt ut. Jo, det kändes på doften. Så -  det luktade kål och möbelpolityr. Absolut ingen god kombination. Hoppas att jag kunnat vädra ut den till torsdag, Bitte!



Trädgårdsentusiaster brukar framhålla att vintern är till för att planera trädgården. Jag tycker nog att man behöver komma på andra sidan av jul för att tänka så. Men, häromdagen när vi köpt dörrkrans inför julen och jag med den i handen skulle vittja brevlådan så dök bladet från Tomatodlarnas förening upp!!!! Ja, det ska alltså bli tomater 2017 också.


1 kommentar:

  1. Sol, doft av kål och möbelpolityr och så tomatsåddtankar hos di flitige- här har vi bara sol... Kram

    SvaraRadera