onsdag 23 augusti 2017

Omsvärmade

Soliga vackra dagar med en och annan liten regnskur, lokalt har man fått större regnmängder. Klippa vissna blommor, måsla lite i trädgården.....


Lars har fått fram sin kamera också. Främst är det fjärilar han är ute efter. Buddlejan har blommat ett tag och den drar åt sig fjärilar. Den kallas ju också för fjärilsbuske. En och annan påfågelsöga.


Annars är det faktiskt så att trädgården är "full" av amiraler. För några år sedan såg vi bara en och annan. Men just nu är vi faktiskt helt omsvärmade. Kan bero på den stora mängden av plommon också.



 
 


De sitter inte bara på blommor och frukter utan på bord och stolar, krukor och direkt på stenplattorna.
Det kan väl vara så att de som vi tycker om sol och värme. Alldeles underbart är det.

En härlig TV - kväll fick vi igår. Jag är så förtjust i P A Fogelström. Det var roligt att se programmet om honom och sen filmen om Henning och Lotten och de andra. Det är en lång, lång film så vi fick spara lite till i kväll.


När de här böckerna kom ut var ekonomin inte sådan att man bara gick och köpte en ny bok. Jag var med i Svalans bokklubb och jag minns så väl när en av böckerna i Stockholmsserien kom med posten. Efter skolans slut vittjades brevlådan och medan potatisen kokade började jag läsa..... I bokhyllan stod minsann fyra böcker till av Fogelström. De undgick en större utrensning av böcker som jag hade i våras.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar