fredag 27 juli 2018

32 grader

Nu är det varmt. Lite fredagsstädning fick det bli idag. Till slut låste jag om mig och städade i underkläderna... Hade det ringt på dörren hade jag inte öppnat. Varför måste man då städa när det är så varmt. Jo, om en stund kommer kusin Susse med man.

Förra lördagen var det kalas hos Karlssons, Mat och prat med herrar.



Mat och prat har hållit på i många år - snart 25 år. Alltid trevligt med god mat och goda drycker.

Här hemma i trädgården är det torrt. Men i växthuset frodas tomater och paprika.




I år är paprikorna ovanligt fina. Kanske beroende på värmen.

Blommorna i krukor klara sig någorlunda. De är ju lättare att vattna än perennerna.

Häromdagen gick Elisabeth förbi och berömde balkongpelargonerna. Ja, det är väl det bästa i denna trädgården.


På framsidan har vi två plantor av en näva som i flera år blommat mycket villigt. En av dem är jättefin också i år medan den andra är pytteliten.


Agapantus i kruka går bra, likaså blyblomman och passionsblomman som står i det överheta uterummet.




I måndags var det mulet på förmiddagen och jag började putsa fönster. När jag kom till gästrummet var det så skräpigt på fönsterblecket. 


Lars sa sig ha sett koltrasten flyga in där men nu var boet tomt. Kanske blev de skrämda när familjen Bergström bodde här. De är nu hemma men har förstås också jättevarmt med alla sovrum på andra våningen. I natt har de sovit på altanen och sov så gott ända tills tuppen väckte dem, meddelas det.

Denna märkliga sommar blir annorlunda på många vis. Nu är det slut med grillandet men vad gör väl det om det bara kan hjälpa till att inte starta fler bränder. Men rökandet då? Kanske man skulle införa rökförbud utomhus!!?







1 kommentar:

  1. Mat och prat låter så trevligt, stiliga är ni också - liksom alla blommor! Värmen vill jag inte tala om...

    SvaraRadera