fredag 20 maj 2011

Signe två år

Så har vi varit uppe i Skörby igen och hälsat på. "Lillflickan" fyllde två år. Nog är hon stora tösen nu.


Som alltid är det mycket på gång. Bl a skulle en åkgräsklippare inköpas och det slutade med att Lars och Lars-Erik tog picupen och for till Örsundsbro. Allt förarbete var gjort, dvs att välja och beställa. Lars- Erik berättade med en mycket nöjd min att priset varit lägre än vad som stod i katalogen och det behövdes säkert med tanke på det i mitt tycke höga priset. För en gräsklippare! Men tänk vad alla blev glada när den lastades av. Inte minst Sara!! Ville genast prova.

Men det blev Lars som fick göra invigningsklippet.

Så blev det lördagen den 14 maj! Tur att Signe har en duktig storebror för det blev många paket att öppna. Den lilla dockvagnen blev genast populär. Dockan på plats och så körde tvååringen med värdighet. Storebror fann andra möjligheter med vagnen. Mera likt rallykörning.


Inte så dumt att ha en lillasyster som fyller år på våren tyckte säkert Vidar med tanke på uteleksakerna som Signes födelsedag bidrog med.

Rutschbanan förpassades förstås utomhus. Utomhus, ja där fanns en studsmatta! Lars och Oskar hade monterat den på fredagskvällen ända tills mörkrets inbrott. Säkert den absoluta favoriten. På eftermiddagen hoppade barnen och en del vuxna också faktiskt som galningar. Festföremålet själv trippade runt runt runt.  Vidar och kusin Ivar skuttade som, ja, lössläppta kalvar. Vidar hade träningsvärk dagen efter. Det var nog bra med en paus i hoppandet. Då var det bra med lite Lek och plask.


På söndagförmiddagen tog Sara, Lars och jag en tur till en mycket trevlig plantskola i Tuna. Sara ville ha blommmor att planera i krukor och några jordgubbsplantor.Själv köpte jag en lite ovanligare pelargonia och en tolvgudablomma., som jag inte ens visste fanns.

Eftermiddagen ägnade vi flickor åt plantering - och inte minst viktigt vattning med nya vattenkannan. Signe försöker få fart på de gamla pelargonerna.

  Sara njöt i fulla drag av att få några timmar i trädgården. Lars installerade självbevattningssystemet i växthuset.

Ingen har väl undgått att en av de viktigaste ämnena i Skörby rör traktorer. Under vinterhalvåret har det varit lite stiltje på området men i takt med att jordbruket har satt igång har även leksakstraktorer med tillbehör fått fart. Redan första morgonen fick jag uppgifter som jag hade lite svårt att genomföra."Mormor" du kan köra runt där ( runt matbordet ) och så koppla på vagnen. Nejj inte så ...... Det var skördetröskan som redan var på gång. En liten pesent till storebror fick det ju bli och efter att ha tittat i katalogen beslöt vi att det kunde bli en slåtterkross (jag var tvungen att fråga Lars vad den hette den där framkopplingsgrejen. Hade redan glömt. )

Om det nu hade varit ljud till den här bilden så hade det låtit en del. Men kom ihåg när det gäller traktorer har jag. New Holland, John Deer och några till..... och nu har jag närt mig ytterligare en: Case International.

1 kommentar:

  1. Visst är åkgräsklipparen en välsignelse - och pengaslukare.Den får hålla i många år så att vi får valuta för våra pengar. Valuta har det redan blivit på så sätt att jag slipper gå och klippa.
    Vilka söta barnbarn du har!

    SvaraRadera