måndag 22 augusti 2011

Äppeltider

Äppelmos, äppelkaka, äppeldricka..... Ja, just äppeldricka har vi gjort sedan några år efter ett recept ur HP tror jag. Våra äpplen är såå dåliga och vinner verkligen inte på lagring men annars är de goda, James Grive heter de. Men av skadade äpplen kan man göra jättegod äppeldricka. Välkomna hit och provsmaka. Vill man så kan man smaksätta med calvados och får då en god lördagsdrink.

Receptet ger ca 2 liter
2 kg äpplen
2 liter kallt vatten
1½ msk citronsyra
2 krm natriumbensoat
Sockermängden har jag faktiskt halverat, kan ju bero på vilken sorts äpplen man har.
250 g tar jag

Skölj frukten. Ta bort skadade delar, men skal och kärnhus får följa med. Riv frukten i matberedare och blanda fruktmassan med kallt vatten, citonsyra och bensoat i stor bunke. Täck och ställ kallt i ett dygn. Rör i bunken då och då.
Häll upp fruktmassan i stor sil och låt den självrinna en halvtimme. Blanda saft och socker och rör till dess sockret löst sig. Häll upp drickan på rena flaskor och förslut. Förvaras i kylskaåp. Äppeldrickan serveras kall med lika delar vatten. ( Jag fryser min dricka så länge det finns plats i frysen )

2 kommentarer:

  1. Mm, det låter gott! Det måste jag pröva när våra äpplen mognat.

    SvaraRadera
  2. Ja, den kan jag verkligen rekommendera.

    SvaraRadera