onsdag 24 augusti 2011

Sensommar

Igår var vi i Glumslöv och då hämtade vi barnen på "dagis" ( jo, så heter det enl Elliot ) resp förskoleklassen. Astrid har börjat skolan, fiskarna och blå gruppen. Skönt att hon inte kallas nolla, som man gör på många håll, för det är hon verkligen inte. Vi blev guidad i lokalerna som för tillfället var tomma. På hemvägen skulle vi besöka biblioteket och äntligen få träffa Kalle som vi hört talas så mycket om. Vi kan bara bekräfta - han är mycket sympatisk. Sara, Sus tycker att du ska göra studiebesök där och jag håller med. Han är skolbibliotikarie också. Förutom att ha hand om Glumslövsfilialen.


I det fina vädret passade det bra att sitta i trädgården och läsa lite. Astrid läser själv och Lars läste om Halvan för Elliot. Jag lyssnade med ett halvt öra medan jag stickade. Rätt som det var tystnade läsningen mitt i en mening. Jo, det var som jag befarade.  Lars hade nickat till mot slutet av boken. Märkligt nog reagerade inte Elliot nämnvärt. Han är van vid lite sådana avbrott i läsningen, enligt Sus.

Vi har haft några varma, soliga sensommardagar men idag regnar det. Sommarprogrmmen på radio är över och finns inspelade på kasettband. Vi lyssnar när vi åker bil. Har en usel bilradio med bara bandspelare. Nyligen lyssnade vi på Yukiko Duke och fann henne mycket fängslande.

Krukan med blommor ute vid trappan såg vissen ut häromdagen och blev utbytt till krysantemum, hm lite under protest för det tycker jag är en höstblomma. På våra föräldrars gravar planterade vi höstastrar.....

Vindruvorna mognar i uterummet. Tidiga de också som så mycket annat och mycket goda.




Jordärtskockorna blommar så fint och är mycket högre än häcken. Kanske snart dags för en soppa.

Fortfarande är min häl inte rikigt promenadvänlig så vi cyklar i stället och då kommer man ju lite längre. Vi har kostaterat att rönnarna har mycket bär i år......

1 kommentar:

  1. Klart jag kommer till Glumslöv. Tänk om det ändå hade gått direktflyg.

    SvaraRadera