onsdag 17 augusti 2011

Som om vi inte har nog med bär och frukt i trädgården gav vi oss ut i lingonskogen i förmiddags. Gunilla skickade ett smspling och tipsade. Nu hittade vi inte 12 liter som hon utan med viss möda två. Men när de blev kokta hade vi två och en halv burk och det får väl räcka så länge. Lars var väl lagom intresserad men "följde med". Roligt var det att han, så fort vi kommit in i skogen, snubblade över ett stånd med kantareller. "Vad är det här,"sa han och höll upp en guling. Som barnfödd stadsbo har Lars inga ut-i-skogen-och plocka traditioner. Dessutom tycker han att det är för långt ner där allt växer och så är det för smått. Äpplen plockar han däremot gärna. Själv är jag barnfödd i Småland och kanske lite närig. Dessutom tycker jag det är roligt att plocka och härligt att ha i skafferi och frys.

Havtorn har vi på en buske sedan tre år. De är mycket goda att göra sylt på, glass ja, jag har en hel bok full av recept. De är just inte stora som apelsiner, mer som lingon. De sitter ordentligt fast så man får dra av dem. Busken är dessutom taggig - fem cm långa taggar. Knappt en liter fick jag ihop i år.

Utflykter tycker jag om, korta eller längre. Igår gjorde vi en utflykt till Kullalandet. Minst en sådan tur gör vi av tradition varje sommar. Lars mamma, mormor och morfar härstammar från Lerberget så dit kör vi alltid en runda. Igår besökte vi också härliga Viken och Lars njöt särskilt av hamnen och båtarna. Där drack vi också vårt medhavda kaffe och smörgåsarna. Så tog vi en promenad i parken till Krapperups slott och såg bl a den fina rosenavdelningen.

En av höjdpunkterna på en sådan här tur är kaffedrickning på Skäret hos Flickorna Lundgren. När jag arbetade på Örjansskolan hade jag en kollega som förfasade sig över priset på vaniljhjärtan men jag hävdar då som nu att man sitter så fint bland perenner som också ska skötas..... ( Nej det var inget billigt kalas men mycket gott och trevligt )

Toscabitarna kan rekommenderas.

1 kommentar:

  1. Jag delar Lars tankar om bärplockning i skogen men även jag är närig och vill gärna sylta och safta. Vinbär plockar jag gärna, sittande på en pall i solskenet.

    Lite avundsjuk på ert besök hos Flickorna Lundgren blir vi allt. Deras trädgård är ju bara såå vacker. Nästa år ska vi sitta och njuta på vår veranda - av god eftermiddagsfika och utsikt över en praktfull rabatt.....(förlåt, jag kunde bara inte låta bli)

    SvaraRadera