onsdag 14 december 2011

Lucior

Vi var på vårt första "möte" med pensionärsföreningen i måndags. En poitiv överraskning måste jag säga. Förutom det obligatoriska kaffet som var starkt och gott, fick vi besök av Halmstads Lucia med följe. Vi är ganska bortskämda med luciatåg av mycket hög klass men även här blev vi positivt överraskade. Flickorna som är utvalda p g a  sin skönhet eller?, sjöng så fint och i stämmor. Alltså bort med förutfattade meningar.


De senaste åren har jag varit engagerad i förskolans Luciafirande men i år satte vi klockan på ringning, kokade te och bredde goda smörgåsar som vi tog med oss upp när vi bänkade oss framför TVn. En hel timma fick vi njuta av Göteborgs domkyrkas körer.

Riktigt mysigt var det också att  bli bjuden på lucia-fm-kaffe hos en f d kollega. Det varma ljuset av tända ljus mötte mig tillsammans med säsongens vackra blommor. Då fick jag syn på den! Den fantastiskt vackra ljusstaken som jag inte sett där förut. Jo, den var nyinförskaffad.


Bilden gör inte riktigt rättvisa åt den fina staken men jag tror nog ni kan ana den fina trädformen. Ja, det blev förstås prat om "ditten och datten" och jag fick helt klart för mig att jag gjort rätt som lämnat skolans värld.

När jag skulle lämna den varma sköna miljön för att bege mig hem regnade det, blåste och bilens termometer visade på två grader. Jag skulle vidare in till stan för att uträtta några ärenden och det var inte roligt att gå runt i snålblåsten och skaka av mig mina regnblöta kläder som en våt hund när jag kom in i en affär.

Hemma väntade Lars med em-kaffe och vi kunde tända Lucian och stjärngossen som fanns i mitt hem när jag var barn.

jk





kl

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar