tisdag 20 december 2011

Ut med tjockisen och in med en platt

I det här fallet är det en TV jag menar. Tro det eller ej men vår gamla TV har ett djup på 48 cm och så får man in en nätt sak med ett djup på 4!!cm. Kan inte förstå hur en sån platt kan fungera - men det gör den. Lars har varit jätteduktig på att koppla och dona. Hos oss är det inte bara att plugga in kontakten i väggen eftersom vi gärna spelar in program vi vill se och tänk nu funkar det! Vi kan t o m  se ett program och samtidigt spela in ett annat och det är väl inte dåligt. Kunde man förr också, säger någon. Visst men det var för många år sedan innan vi blev digitaliserade. Jo då, säkert fler än vi som lyckats.

I söndags kväll var vi i St Nicolaikyrka på julkonsert. Så härligt att höra de gamla välkända sångerna och även nyare och att se gamla vänner och kollegor i kören. Festligt är det också att se hur de enorma takkronorna sänks ner så att vaktmästarna kan tända de levande ljusen innan föreställningen.Vi har ny musikledare i stan och det kändes lite annorlunda men väldigt bra. Så nu är det nästan jul.

Igår klippte jag ner väven. De sista? gubbatäckena går till barnbarnen och jag skrev om dem i något av de första inläggen och då vill jag påpeka att jag inte hållit på hela tiden med dem. Ganska långt sommaruppehåll har jag haft. Problemet är bara att det finns mer varp kvar och MASSOR av garn så kanske är det trots allt inte slut ännu.

Elliot ska få en kofta i julklapp och när han var här tidigare i höst och jag höll ett av styckena framför honom sa han lite försynt "tror du att det kan bli nån färg på knapparna?" Koftan är beige och i Higginsmodell. Lycklig blev jag när jag hittade knappar med Blixtenbilar på och ett likadant tygmärke att sy på. Kanske blir han ändå lite glad.

Just nu har vi bak- och godisstuga här. Årets godis är väl rocky road och där kan man ju peta ner lite vad som helst. Bra när man har en nöt- och mandelallergiker i familjen.  En klassiker i vår familj är annars fikonbollar, Ullas recept. Tankarna går ofta till henne när jag ser hennes handskrivna recept. Ett roligt minne har jag också när vi efter julavslutningen flera år firade med SOS hemma vid köksbordet.


Nu ska den pyntas och göras riktigt fin. Sen får den hedersplatsen på matbordet.

Sista inlägget före jul - tror jag så: GOD JUL till alla.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar