söndag 11 december 2011

Mera julstök

Det har blåst ordentligt några dagar men vi har inte råkat så illa ut som i Göteborg. Men i fredags kväll knakade de ordentligt i huset och det var svårt att somna. Det enda som märktes var på fönstren. Ena dagen har vi fönsterrutor som ser ut som råglas men så regnar det en skur och så kan man se ut igen. Det är så det är på västkusten. Det där med att alltid ha fina fönster får man förbise när man bor här.


Idag har vi varit inne i stan en runda. Det var julmarknaden på slottets borggård som lockade. Det var stämningsfullt och fullt av stånd med mat och annat lokalproducerat. Mycket att smaka på - korvar, ostar, bröd.... och så marsipan men den var inte gjord här.

Igår tittade vi en hel del på hur man firade Nobeldagen i Stockholm och lite i Oslo också.  Fick lite Afrikasug när jag såg fredspristagarnas vackra dräkter. Rörande var det att se Tomas Tranströmer ta emot sitt pris. Och vilken duktig hustru han måste ha. Så är det förstås roligt att se alla vackra och även mindre vackra klänningar på gästerna. Maten tycker jag också om att höra om och att se.
Vi åt lite extra gott i går kväll vi också och hällde gin i stekpannan och flamberade köttet.


I går bakade vi också pepparkakor. Sent på fredagkvällen kom jag på att degen ska stå och vila över natten så jag rörde ihop den ganska sent. Vi gjorde som vi brukade - Lars passade ugnen medan jag bakade. Det blev inga traktordäck, krokodiler eller Bamse,  nej våra formar är riktigt gamla. Förutom klassikerna som hjärtan, stjärnor, gummor och en bock har Lars från sitt hem en jättefin form av en räv. Han har berättat att farmor Signe inte ville göra den för benen gick så lätt av.

I många år har jag använt samma recept och degen blir sååå lättarbetad - men - när första plåten kom ut såg kakorna verkligen inte ut som vanligt! Då slog det mig att jag glömt bikarbonat. Det måste man ha annars blir kakorna färglösa och knallhårda. Kan man slänga jästen efter degen så kan man väl det med bikarbonaten också trodde jag men som vanligt blev inte kakorna.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar