torsdag 29 mars 2012

Medelhavsträdgård

Häromdagen var vi på ett föredrag med bildvisning på biblioteket. Vilket inspirationsprogram! Det var Peter Englander som besökte sin barndomsstad och talade om varför man ska anlägga en medelhavsträdgård. Själv bor han i Simrishamn som ju har betydligt mer medelhavsliknande klimat än vi här. Särskilt vi här i Halland med tande på de senaste veckorna. Men jag är inte långsint och glömmer lätt "den snö som föll i fjol" så nu är det bara att planera. Kände att Lars också smittades av den entusiasm som föreläsaren spred.

Vad sägs om murar i trädgården, att ställa krukor på t ex, pergolor med blåregn eller bokarabinda. Fruktträd av lite annorlunda slag som aprikos. Det har vi faktiskt haft men trädet blev för stort för vårt uterum så nu har vi beställt ett nytt. Det gav fantastiskt goda frukter. Mandelträden blommade när vi var i Israel och ett sådant skulle jag mycket gärna vilja ha......

Drömma och planera måste man få göra så får man se vad det blir av det. Nordanvinden blåser bistert idag precis som igår men solen lyser och vi har vid något tillfälle mitt på dagen haft
tvåsiffrig temperatur. Lökväxterna i trädgården kryper upp mer och mer för varje dag och jag kan ana en och annan knopp. Men på Öland blommar påskliljor och tulpaner. Jag har fått bildbevis och Gugges blåsippor i trädgården blommar också. Hos oss blommar det för tillfället mer utanför trädgården  än innanför.


Blåstjärnorna som lever kvar sedan mina föräldrars tid blommar så villigt mot den varma muren. Vad nu de kan leva av? Trottoaren är asfalterad.

1 kommentar:

  1. Visst vore en medelhavsinspirerad trädgård något att drömma - för en dröm kommer det att förbli för vår del. Men ni med era gröna fingrar kan säkert förverkliga den drömmen. Vi kommer gärna och beundrar!

    Vi har ju glatt oss åt att våren kommit hit men nu tycks det som om vi ska få hit kylan igen, brrr! Då blir det utegångsförbud för olivträdet...

    SvaraRadera