söndag 17 juni 2012

Det växer


Ja, nu börjar de vakna till liv i trädgården - jordgubbarna. Igår plockade jag de första, skatorna var ju allra först förstås. Lika goda som vanligt så nu blir det jordgubbar i morgonfilen och till efterrätt varje dag om det är möjligt. Tyvärr Gugge så glömde jag jordgubbarna som skulle varit med till desserten. Vi har ätit dem i kväll!


I växthuset mognar gurkorna och de är verkligen mycket godare än "köpe". Kom in och få en gurka om ett par dagar! Här blir gott om dem.


Tomaterna har vill ha lite längre tid på sig för att mogna men de är på gång. Sockerärterna blommar och det gör bondbönorna också. Inte så många spekulanter på de senare om jag förstått saken rätt. Hur det går med majsen vet jag inte. Växer gör de. Jag läste någonstans att de vill stå i lugnt läge och det kan vi inte erbjuda i vår trädgård.

Körsbär blir det inte många, tre kanske och plommonen gallrar sig bra. De som sitter kvar ser ut att bli stora. Men krusbär blir det massor av. A kan spara lite plats i frysen för det kan nog bli till en eller annan marmeladburk.

Annars går vi och väntar på vår nya famuljemedlem som ska komma med det snaraste....... Återkommer i det ämnet så småningom.

2 kommentarer:

  1. Ny familjemedlem - det låter spännande!!! Det lönar sig val inte att gissa utan bara se tiden an.....
    När jag kom hem ikväll plockade jag våra första jordgubbar, mmmmm! Borta bra men hemma bäst stämmer även om jag haft det helt fantastiskt i Vancouver.

    SvaraRadera
  2. Skönt att veta att du är på hemmaplan igen!

    SvaraRadera