torsdag 28 juni 2012

Tjörn


Med våra Varbergsvänner har vi varit på en dagstur till Tjörn. Målet för utflykten var Akvarellmuseet i Skärhamn men vi hade nog otur för utställningen där tyckte vi inte var så tilltalnde. Nåja, solen sken  och som alltid är det alldeles underbart i Bohuslän. Vi begav oss till Klädesholmen. Lugnt och fridfullt att vandra runt bland de vita trähusen som klättrar på bergsknallarna. Slutligen kom vi fram till hamnen och där fanns turligt nog en restaurang. Eftersom Klädesholmen är känd för sin sina sillinläggningar så blev det sill-lunch resp bamseräkmacka.

Någon gång på 1980- talet var jag på besök på den lilla ön Åstol. Ingen av mina reskamrater hade varit där så det behövdes egentlingen ingen övertalning alls utan vi tog färjan från Rönnäng och 10 minuter senare var vi framme.


För länge, länge, längesedan kunde det varit jag som satt i den där segelbåten. Är det konstigt att Bohuslän har en stor del av mitt hjärta? Åstol är verkligen pytteliten så vi tog en promenad och glass mellan två färjor.

Den ena vyn vackrare än den andra fann vi. Här var det Ingegerd som utbrast "Vilken vacker vy". Fram med kameran förstås.


Vi pratade med ett par som kom med badkläder och vi undrade lite nyfiket över vattentemperaturen. "Minst 17 grader" fick vi till svar. I HP här hemma i Halmstad uppger man badtemperaturen till 13 grader!!


Så var det dags att segla tillbaka till Rönnäng. Vi lämnade Åstol och kunde minsann se Marstrands fästning också. Det är den lilla pricken längst till höger.



Det blåste ganska bra men båten gungade inte alls. Två mycket nöjda par vände åter kosan mot Varberg och ägnade sedan kvällen åt att ponga och konga. Mahjong alltså.

1 kommentar:

  1. Åh vilka vackra bilder - jag förstår att ni haft en härlig dag.

    Bada - vad är det? Jag skäms över att fortfarande inte ha tagit årets första dopp. Blir det värme ytterligare några dagar så gör vi väl ett försök att doppa oss. Kram

    SvaraRadera