söndag 24 juni 2012

Midsommar och Lindberg


Jodå det blev midsommar men det närmaste jag kom en midsommarstång var denna i bordsformat. Som någon skaldade - Andersson och Pettersson och Lundström och jag blev ordentligt blöta om fötterna i år.
Det regnade alltså i Halmstad under stora delar av midsommarafton. Vi hade trevligt ändå och ingenting saknades av bordets traditionella läckerheter.


Jo då, tända stearinljus på bordet fick vi ha och även ljuskronan i taket var tänd. Hur skulle man annars kunna se och sjunga snapsvisorna? Alla kan man ju inte utantill.
När Lars och jag promenerade hem i natten hade faktiskt regnet upphört.

Men nu, sen söndagsem, är det här igen. Det regnar så att det dånar! Någonting får man ju hitta på en sådan här dag tyckte vi och så körde vi till Falkenberg. På Falkenbergs museum finns en utställning av några av Stig Lindbergs alster. (Nej vi är tyvärr inte släkt. Lindberg är det vanligaste icke-sonnamnet.)  Genom bl a  Antikrundan på TV har han ju uppmärksammats. Alla har vi väl druckit kaffe ur någon av dessa koppar.


Förutom att Stig Lindberg formgivit massor av porslin har han ju illustrerat barnböcker och man hade gjort iordning en lite barnhörna på muséet. Signe, jag köpte boken Musikbussen som finns här när du kommer. Känns som om den skulle pasa dig. Givetvis finns Krakel Spektakels klubba där också. Men att Stig också gjort mycket stengodskeramik visste jag inte. Fantastiskt vacker. Och så hans textiltryck! Man kan ju stå och titta hur länge som helst på dem.


En klar favorit. Liksom porslinet så nyproduceras tygerna. Härligt!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar