onsdag 18 juli 2012

Sommaröland

Vi har varit på Öland igen. Det årliga besöket på norra Öland med frukost i solen på verandan till lillstugan, flundrefiske och så allmän uppdatering om våra resp familjer. Denna gången var det ett nytt litet barnbarn hos vår värdfamilj. Skål i bubbeldricka. Det var 15:e gången vi gjorde detta sommarbesök. Tillbakablickar blev det också - när vi var med om begravning arrangerad av då, lillpojken, nån mus eller dyligt som skulle få en högtidlig hädanfärd - vårt besök på Blå jungfrun - när Lars kom till kyrkokonsert med trätofflor på fötterna, väl ingångna.....

 Då jag har täta kontakter med Alice numera tyckte hon, när det stod klart att vi skulle till ön, att vi skulle göra ett besök hos dem också. Och det tyckte vi också. Men med barn, barnbarn och andra ev besökare är det ju inte självklart att det passar. Men det ordnade sig!


Det blåste ordentligt på Öland nu precis som när vi var där i maj. Men vad gjorde det. Vi tog en promenad längs vägen och fick uppleva de fantastiska vägrenarna som tack och lov ännu inte var klippta. Vilken blomsterprakt!


Här den underbara cikorian som jag tycker är den absolut vackraste av sommarblommorna.


Vallmon blommade också rikligt och i bakgrundern tror jag det är någon sorts fibbla. Detta är alltså blommor från mellersta Ölands östra sida. Kring Gärdslösa.


Den här fina guldbaggen fångade jag på en honungsros, tror jag att det är. Den växer hos familjen på norra Öland. och doftar sååå ljuvligt. Tror nog att jag skulle kunna få in den i trädgåden. Det får bli nästa års projekt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar