onsdag 25 juli 2012

Att bo mitt i smeten - femdagars

Redan igår när vi körde 25:an mot Ljungby för att hälsa på släkten på Bolmsö, tyckte vi att det var ovanligt mycket trafik på väg mot Halmstad. Så småningom förstod vi att det var orienterare eller åskådare som skulle bege sig till Vilshärad för dagen tävling. Femdagars går av stapeln i vår kommun.

På Bolmsö upplevde vi den varmaste dagen dittills men det gick bra för svägerskan har gott om skuggande träd. Vad hon däremot inte har så är det intresse för internet. Men eftersom hon har en helt ny dator har vi vid ett flertal tillfällen försökt "få igång" henne. Hon har fått en lärobok i hur man kommer igång med internet men hon ägnar sig hellre åt att odla blommor mm. Här försöker jag få henne intresserad för min blogg.



På vägen hem upplevde vi samma ovanligt intensiva trafik fast på andra hållet nu. Enligt Lisbeth lär det ha varit riktig folkfest i Vilshärad.

Någonting att äta skulle vi ha på kvällskvisten och beslöt oss för att koka kronärtskockor. Lättare sagt än gjort. Väl inne i vår lilla ICAaffär upptäckte vi att det var väldigt tomt på hyllorna. Några kronärtskockor fanns inte att uppbringa. Jag skänkte en tanke till folk som bor i länder där man inte har samma möjlighet som vi att välja och vraka och köpa precis vad man vill. Det kändes som om vi fick köpa vad som fanns kvar. Nu gick det inte alls någon nöd på oss. Det blev kokta rödbeteor med gratinerad getost.....

Idag på förmiddagen skulle vi storhandla på Maxi. Valet av dag måste varit helt fel. Men kusin Eva från Falsterbo kommer på besök i morgon så vi behövde helt enkelt fylla på lagren. Jag har aldrig varit på Maxi ihop med så många. Det pratades engelska och tyska, holländska, norska, och franska förutom alla möjliga svenska dialekter. Hur det kom sig att alla var på Maxi? En anledning måste vara att det var tävlingsledig dag. Men varför måste man tillbringa den på Maxi? Idag har vi haft årets varmaste dag så det blev bl a badlakan och strand- och vattenleksaker i vagnarna. Kan tänka mig att det var ganska trångt på playan idag.

Vi fick vad vi skulle - och lite till. Väl ute ur Maxi uppstod det verkliga problemet. Vi skulle ta oss hem. Vart vi såg var det bilköer. Både till och från affären. Nåja det gick ganska bra. Bara en "gubbe" hötte med fingret åt mig! Det sniglade sig förstås hemåt och bilens termometer visade vid ett tillfälle på 30,5 grader. Nu är det sommar sådan som den ska vara. Jag hör Lars slå ihjäl myggor som kommer in när vi har öppet över allt. Och så hör jag fotboll, de duktiga flickorna har nu vunnit.


Innan jag knäpper av för idag vill jag tala om för dig Alice att de svarta vallmona nu har slagit ut. De är magnifika med sina gråa blad och stjälkar. Tack för de fröna. Nästa år har jag förhoppningsvis egna.

2 kommentarer:

  1. Vackert - alltså blommorna! Bilköer finns det gott om även på den här ön, nu har de hittat till östra sidan också! Men snart kommer den tid då vi kan köra till stan utan att möta en enda bil och det är inte så roligt det heller. Lagom - vore inte de´nåt?

    SvaraRadera
  2. Förklaringen till att alla var på Maxi var att de hade gratisbussar från campingplatsen! Smart drag.
    Gugge

    SvaraRadera