tisdag 25 september 2012

Trattkantarellskogen





Skogens guld fick vi rikliga mängder av i somras när familjen Bergström kom hit. Jag menar gula kantareller. Kanske kan man då kalla trattkantareller för skogens brons. Brons är inte illa det heller. I söndags var vi och hämtade hem lite. Gode värld så mycket svamp där var!! Vi började plocka och vart vi vände oss dök det upp fler svampar. Det regnade mycket under fredag och lördag så svampen var ganska blöt. Min frukt och svamptork svalde förstås inte så mycket så hela grovköket var belamrat med provisariska torkställningar. Men nu, tisdag middag är all svamp torr. Det har verkligen gått undan. Av all svamp vi hade med oss hem blev det bara två, visserligen ganska stora, glasskartonger i torkat skick.



Tänk vad det smakade gott med kaffe efter drygt en timmas plockande. Det blir Ullas trattkantarellsoppa någon av de närmaste dagarna.

Vi har ju haft det inte så lite dramatiskt under veckoslutet. Någon gång kring tresnåret natten till lördagen vaknade jag av att det small. Jag såg att det rök från hamnen men det gör det då och då så jag somnade om - ovetandes om vilken katastrof som faktiskt drabbat Halmstad. På morgonen såg jag hur röken låg över stan och hörde via radio hur folk varnades att gå ut men turligt nog vände vinden så röken drev ut mot havet. Flera affärer stängde i alla fall tidigare och personal från hemtjänst fick inte ge sig ut vid något tillfälle.

Nu när branden är släckt är den stora frågan hur havsmiljön kommer att må att detta. Bl a sex ton kemikalier har brunnit upp men vad för slag har vi inte fått reda på. Och hur kan det komma sig att man inte vet hur en sådan här brand ska bekämpas?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar