torsdag 6 september 2012

Förhöst eller....

Idag är den första dagen på länge som jag småfryser. Dags att ta på sig lite mer? Jag får väl inse att sommaren är över för denna gången. Tycker nog ändå inte att sommaren varit så usel som många påstår. Jo, visst var det lite kallt inledningsvis och det tog tid innan trädgården kom igång men bor man som vi så har man ju möjlighet att ta vara på de stunder de fina vädret med sol visar sig.

I lördags var det Söndrumsdagen. I det fina vädret var det många som hade hörsammat inbjudan till vårt lilla centrum. Mycket barn var där. De bjöds på en liten godispåse, fick möjlighet att sitta i polisbil, kunde få ansiktsmålning och titta på "ballongtrick". För vuxet folk var det väl mest att gå runt lite och visst hittade man några att prata med men det är tydligt att Söndrum har vuxit på senare år eller så har det skett ett generationsskifte. Med tanke på att jag bott här sedan 1975 skulle det varit lite fler som jag kände. Tanken med en sådan här dag är väl annars att visa på vilka affärer och andra inrättningar som finns. Ett alternativ till Flygstaden.

I tisdags började Gunilla och jag på gympa. Det är ett program som är avsett för 60+, träning utan maskiner  stod det nog i annonsen. Vi använder oss av jättebollar och "gummiband". Inga hopp och inget spring och ändå var jag genomsvett när vi var färdiga. Och träningsverk båda här och där hade jag dagen efter.

I tisdags var vi också bjudna på lunch på Tylöhus. En gammal födelsedagspresent som var god att utnyttja nu. Men där var en årlig jättekonferens för motormännen? så halv ett när vi kom för att äta vällde det in massor av hungriga människor. Men det löste sig galant. Vad sägs om att sitta i Akvarells uterum? Riktigt härligt. Tack Gunilla och Arne.

Idag har jag varit hos Lisbeth med min fot och tänkte passa på att köpa några liter lingon på torget. Där fanns inte ett lingon men fortfarande jordgubbar - svenska. Hur långt in på hösten ska jordgubbar saluföras måntro? Och vad är det för sorter som finns så här års? Nä, jag skär och skär i våra dåliga äpplen och förssöker få ihop till lite äppeldricka och några torkade äppelklyftor. Känns mer höstrelaterat.

Jo, Alice jag ger mig, Hösten har kommit, eller åtminstone förhösten som Gunnel Carlson sa häromdagen.

2 kommentarer:

  1. Höst eller förhöst - de senaste dagarna har varit underbart varma och sköna. Jag har jobbat i trädgården i shorts och linne och idag blev det lunchvila utomhus, det var för fint för att vara inomhus. Vi njuter av nyskördade tomater - jag gillar de små lite brunröda allra mest. Namnlappen på tomaterna har jag lagt på ett bra ställe, så bra så jag inte hittar det!! Sist - göken hälsade på oss idag igen, kul!

    SvaraRadera
  2. De små brunaktiga heter Black sweet cherry. Tillhör också mina favvisar. Du, jag hörde en meterolog tala om att det bara är nordligaste delen av landet som har höst. Hade långbyxor och strumpor ffg på jobbet idag. Hu så otrivsamt och varmt!!

    SvaraRadera