torsdag 3 januari 2013

Snart är glada julen slut...

Ja, och inte har det varit något vinterväder. Förra året lånade vi ihop lite snöleksaker, snow- racer mm. I år uppkom inte ens tanken. Nu menar jag förstås familjen Bergströms julbesök hos oss. Man får förstås hitta på annat. Mata änderna t ex.


När vi står där och ser hur änderna kivas om brödet som vi ratat (hade nog glömt saltet när jag bakade ) och tittar ut över vattnet som nästan är spegelblankt utbrister Signe: Varför badar vi inte? Säga vad man vill om den lilla godingen, nån badkruka är hon inte.


Det låg förstås julklappar under vår gran när familjen kom någon dag före nyår. Signe fick en byrå att ha grejer i. Till att börja med blev det pärlor.



Båda barnen fick vävramar och på morgonen var det dags att börja använda julklapparna. Jodå morgonrocken var också julklapp i Vidars favaritfärg.


Dagarna gick med blixtens hastighet. Som jag tidigare skrivit om så är "fika" en viktig del av barnens stadsbesök. På nyårsafton var det ganska dött i stan. I år träffade vi inte ens dig, Guggge! Med facit i handen förstår vi att du var hemma och piffade till dig inför kvällens festligheter.
Familjen Bergström ska på bröllop på trettonafton och till det behövs förstås finkläder. Båda damerna inhandlade jättefina klänningar. Vidar fick nya byxor. Skjorta fanns hemma och även slips. Hade varit roligt att vara en liten kyrkråtta i Hacksta lilla söta kyrka.

Alla våra barnbarn har blivit "stora" nu. Det märks inte minst på morgnarna. Inte ett ljud i huset före halv nio och då är det oftast jag som inte orkar ligga kvar i sängen längre. 

Det tjuter i knutarna och knäpper i huset. Det blåser ordentligt. Någon snö är inte i sikte. Och nu kan det nästan vara tycker jag. Men visst blir det bra mycket ljusare med lite snö på marken.

Vad ska man roa sig med nu måntro innan det är dags för frösådd och annat trevligt trädgårdsplanerande? Spela mahjong är ju alltid uppiggande så det får det bli. Planera en eller annan resa kanske... och så skulle jag gärna vilja komma igång med trasmattevävning.

God fortsättning på 2013 till er alla som läser min blogg!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar