lördag 1 augusti 2015

Nostalgitripp

Som barn bodde jag i Ängelholm. Varje sommar åkte vi buss, eftersom vi inte hade bil, till Svanshall och hälsade på goda vänner till mina föräldrar. Vid något tillfälle fick jag följa med "farbror Axel" på en liten segeltur med snipan Svanen.


Häromdagen besökte vi Svanshall igen. Ingegerd och Hans var med oss och vi skulle äta lunch på Svanshalls krog. När vi parkerade bilen var Svanen det första jag fick se. Jag trodde inte mina ögon när jag fick se Svanen ligga i hamnen. Ca 55 år senare.

Svanshalls krog visade sig vara ett riktigt gemytligt ställe med god mat. Jag var ju tvungen att prata lite med krögaren som berättade att barnbarnen eller möjligen barnbarnsbarnen fortfarande ägde båten och huset där vännerna bodde. Gissa om tankarna gick tillbaka i tiden på mig.


Vi åt musslor trots att krögaren rekommenderade spättan........ Då dök ett annat minne upp från barndomen. Axel fiskade en del och det blev tydligen ofta spätta. För att bevara den hissades fisken upp för torkning i flaggstången. Axel tittade uppåt och utbrast; Nämen nu har Signes spätta flöjet, flygit, sin väg.

I Jonstorp, ett samhälle nära Svanshall, fanns en konstnär som gjorde vackra segelbåtar i glas att ha i fönstret. En sån var jag riktigt sugen på men fick veta att konstnären omkommit i en trafikolycka.



Visst är den fin!

I trädgården har nu småfåglarna tagit över. Massor av små ungar far runt här. Häromdagen när dörren till uterummet stått öppet fick vi besök av en liten rödstjärtsunge.


Varje år invaderas trädgården under en liten stund av starungar. Så var det häromdagen. De åt bl a myror som vi har gott om.



2 kommentarer:

  1. Väldigt fina bilder som vanligt! Det är så roligt att läsa din blogg.
    Gunvor

    SvaraRadera
  2. Vilken känsla det måste ha varit!

    SvaraRadera