fredag 5 maj 2017

Tulpaner tulpaner

I fjol så här års var vi i Amsterdam. Vi kunde inte låta bli att köpa med oss några lökar hem och petade ner dem i rabatterna trots att det ju var helt fel tid. Några blommar nu, tre eller så.... men jag har gått runt och räknat blommande tulpaner idag -  289 stycken!! Var kommer alla ifrån? Jag har planerat mörklila och lite ljusare med strimmor i och så vita. De kommer snällt varje år. Samtidigt har jag försökt hålla borta röda och gula som jag tycker inte passar in. I år har vi massor av röda och gula tulpaner på en mängd ställen i trädgården. De är ättlingar från far Hakons odlingar. Nu får de blomma och vara fina den korta tid som är deras men jag begriper ändå inte var alla kommer ifrån.



Ofta är det ju så att de sorter som trivs förökar sig men någon mångfald vill man ju ändå ha. Förutom tulpaner har vi också trädgårdsgullvivior i mängder. Jag får bli mer noga med att ta bort fröställningarna när de har blommat över. Lite tråkigt att behöva behandla dem som ogräs.


Idag har körsbärsträdet börjat blomma och igår plommonträdet.


Om nu bara insekterna gör sitt och det inte blir för kallt så ska det väl kunna bli lite plommon i år. De två senaste åren har det varit lite dåligt med skörden.

Häromdagen var vi på shoppingtur med vännerna Larsen. Första stoppet blev i Kvibille. På Gästis säljs ost i långa banor.


Vi köpte bl a en mycket god ädelost som heter Hav. Fantastiskt god. Den saluförs än så länge bara där.

Nästa stopp blev Gödastorps frukt och grönt utanför Falkenberg. Ett härligt ställe! Ingen av oss hade varit där förut men Bitte hade hört talas om det. Stort sortiment och bra priser. Tro det eller ej men nog hittade jag en tomatplanta som jag måste ha. Och så blev det en citronlantana som jag letat så långe efter, ramslök.....

Lite hungrig blir man allt när man är på utflykt så här. Nästa stopp blev Gudmundsgården. En härlig macka med fem sorters egenproducerat pålägg och så var butiken öppen för inköp.


Glada skuttade grisarna utanför helt ovetande om sin framtid.

Sista anhalten blev Sia glass.




.....till rabarberpaj och annat. Slutligen också något för ögat och själen. Hemvägen över Steninge bjöd på nyutspruckna bokar. Tack kära Bitte och Pelle för en fin utflykt.

1 kommentar:

  1. Kan det vara så att de röda och gula tulpanerna är mer livskraftiga än de andra sorterna? Vi har också gott om stora fina röda eller gula, som "följde med huset" men de vita, rosa eller mörklila jag planterat senare bara blir små förskrämda stackare.
    Citronlantana? Hmm, jag får nog googla på det...
    Trevlig trädgårdshelg!

    SvaraRadera