fredag 1 december 2017

Det är advent

Idag är det 1 december. Den här månaden som skulle behöva vara dubbelt så lång. Det tyckte jag redan när jag arbetade och när jag pratar med Sara och Susanne tycker de precis likadant. Baka pepparkakor, adventspynta, avslutningar av olika slag och så vill man förstås vara hemma och njuta också. Konstigt nog har även vi pensionärer kalendern full.


Lagom till ljusstöpet köpte vi amaryllislökar. För en vecka sedan var de så här fina. Det är roligt att följa hur de växer. Så, nu har vi köpt nya lökar. Får se om de klarar sig till jul.

I kväll får vi hem två lamm från Bolmsö. Det är verkligen härligt. Men, innan dess behövde frysen frostas av. Eftersom det har blivit kallare nu några dagar passade vi på igår. Några större fynd gjorde jag väl inte men det blev lingonsylt av drygt 3 kg bär!


Lagom till 1 december brukar Lars klippa vinet. Då skördas också de sista druvorna. Drygt 2 kg blev det. Jättesöta är de när de fått sitta kvar så länge. Knappt 2 liter druvjuice blev det.


Idag har vi adventerat med allt vad det innebär. Lite fönsterputs innan stjärnor och stakar kommer på plats men julgardinerna får vänta tills det nya köksgolvet är lagt. Hoppas bara att de kommer upp över huvud taget......


1 kommentar:

  1. Vilken amaryllisprakt, så fint. Jag lär mig aldrig att börja driva löken i god tid så nu har vi en ynklig stackare på bordet, kanske till jul...
    Trevlig första advent och stor kram!

    SvaraRadera