måndag 18 juli 2011

Barnbarnsbesök

Man kan inte bara roa sig även om man har sommarledigt. Efter våra besök norrut och i österled ser trädgården ut som en djungel. Det har varit tämligen varmt och så har det ju regnat en del. Gynnsamt för växtligheten. Fader Hakon ( och jag ) satt 1981? avenbok i tomtgränsen. Det är en vacker och tålig häck har jag läst i trädgårdsavisor och jag kan tillägga, starkväxande. Det känns som om tomten så här års krymper med många kvadratmeter. När jag var ute för att hämta tidningen i brevlådan morgonen efter ölandsturen, kändes det som om trottoaren var försvunnen. Så första någorlunda torra dag började vi det arbete som numera får ta flera dagar.

Jag fick agera lite ålderdomligt, räfseflicka.

I fredags kom familjen Duval, Glumslöven. Vädret var inte det bästa och det mesta blött efter torsdagens heldagsregn. Sus som vet att det krävs aktiviter av något slag för att barnen inte ska klättra på väggarna bokade två bowlingbanor i stan. Jag började lite försiktigt föreslå att jag kanske skulle vara hemma
och förbereda maten..... Men så mindes jag att vi spelat bowling en gång tidigare och det var både roligt och gick bra. Alltså ett damlag och ett herrlag blev det.

Barnen klarade sig galant och kan man tänka att även jag fick mycket bra poäng. Avstår dock att sätta in kort när jag kastar klotet. En stilstudie som kanske inte helt förknippas till bowling. Kul hade vi i alla fall.

Lördagen bjöd på riktigt badväder om än det var lite blåsigt. Astrid som gått i simskola i sommar ville naturligt gärna till simstadion för att pröva och vidareutveckla sina nyvunna kunskaper.

Väl hemma igen kunde vi sitta ute och fika. Jordgubbssaft och krusbärsmuffins förstärktes med barnens "lördagsgodis".


Så, efter en trevlig helg, är det dags att rensa fram lite fler blommor och grönsaker.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar