torsdag 14 juli 2011

Öland 2

Tre inlägg på samma dag! Har Lena inget annat att göra? Jodå , tvätta, stryka, handla, förbereda för familjen Duva som kommer imorgon.... men nu är jag så uppfylld av Öland och ute: Regnet tadrar på ruta och dörr  men vi har det gott här innanför.

Den uppmärksamme har förstås noterat att det finns två ölandsinlägg.

Nej, vi körde inte hem efter vårt besök hos Inga-Lena och Johan. Lite spända tog vi fram den karta Lars dragit ut från Eniro och körde över till östra sidan. Jag glömde berätta att Inga-Lena och Johan bor på nordvästra delen av ön. Vi skulle nu i höjd med Gärdslösa för att hälsa på min "gamla " kamrat från sem. Vi umgicks mycket under vår studietid och även några år därefter men så blev det som det ofta blir att man får så fullt med den egna familjen... Kontakt har vi ända alltid hållit och tänk vad bloggandet kan knyta ihop gammal vänskap!

Alice har sina rötter på Öland och flyttade dit efter pensioneringen. Den som läser hennes blogg förstår att hon har kommit alldeles rätt. Vem som helst kan få Ölandsabstinens av att läsa hennes inlägg! Nu var vi alltså på väg dit. Tänk ändå att vi ser likadana ut efter alla dessa år! Och när jag ser mig omkring i Alice´s och Jobs otroligt vackert renoverade hus känner jag igen mig. Dels har vi lite samma smak och dels finns några saker kvar av det gamla. Men Alice, jag trodde nog att vi skulle äta på Arabiaporslinet.... lite skämt. Trots att så mycket har hänt i våra respektive liv har ändå tiden på ett sätt stått still.

När vi sitter vid matbordet får vi sitta på parkett. Ett galleri av ölandskonstverk har vi framför oss. En tavla i varje lite ruta i de spröjsade fönstren. I en hage framför huset betar hästar och lite längre ner mot Östersjön ser vi några kor Allra längst ner en rad med tallar? innan det otroligt blå vattnet tar vid.

I kvällssolen tar vi en promenad ner mot sjömarkerna och Alice berättar så gärna.

Vi får bo i lillstugan som minsann inte alls är så liten. Här utanför står stockrosorna i ståtlig rad. Naturligtvis fanns det massor att prata om och våra män tycktes också trivas. Lars som inte alltid  har så lätt att hitta samtalsämnen hade hjälp av Job som lätt kunde leda in på bl a berättelser från sina resor. Efter en god natts sömn vaknade vi till en alldeles strålande dag, varmt och alldeles stilla.

Någon utflykt fick det ju bli och vi åkte till närbelägna Kapelludden. Vi möttes av en pastoral vy och kunde nästan inte tala högt med rädsla för att bryta förtrollningen. Havet alldeles spegelblankt och genom kikarögat såg vi en hel koloni med hägrar. Några tärnor spräckte tystnaden genom att skriande kivas om ett byte.

Ruinen efter Birgittaklostret ser vi i bakgrunden. Det finns en legend om att hon efter sin död i Rom  blev ilandförd här. ( Gugge och Rolf kan det vara här som vi såg den där sällsynta fågeln, förra våren?) Vi gjorde också ett besök i Gärdslösa vackra kyrka med välbevarade målningar och så hälsade vi på Alice´s föräldrar som ligger begravda där. Alice´s syskon har jag också träffat tidigare och nu fick vi tillfälle att åter träffa Ingrid som guidade oss förnämligt i den gamla prästgården som nu är kulturarvscentrum.

Ja, förmiddagstimmarna sprang iväg och med en god lunch i magen kramde vi adjö till våra vänner för att verkligen köra hem. " Det var en riktig höjdare" sa Lars som sällan tar stora ord i sin mun.

2 kommentarer:

  1. Jag förstår att ni är Ölandsfrälsta och det är det lätt att bli.
    Gugge

    SvaraRadera
  2. Det var så roligt att träffas igen och att upptäcka att åren gått oss förbi??, dvs det var som om vi setts i går, jättehärligt.

    Arabiaporslinet - sa jag inte att nu är det porslin som tål diskmaskin som gäller i det här huset. Ärligt talat så tänkte jag inte så långt, lite orolig för besöket var jag nog allt - vilket visade sig vara helt onödigt. Välkomna tillbaka när det passar, Lillstugan är er!

    SvaraRadera