torsdag 21 juli 2011

Trädgården

Nu är nog höstanemonerna som vackrast. Men också som fröställning pryder de rabatten.

Ett par dagar med uppehållsväder och vi har fått undan det värsta ogräset. Skördetid för vinbär har det blivit och jag har plockat, rensat och frusit in. De allra bästa bären tyckte min far och det är hans buskar i föryngrade upplaga. En del faktisk så stora som körsbär...... Skryt, nåja små körsbär i alla fall. Jag gör numera så som min far gjorde och min farfar före honom, nämligen sitter på en gammal stol och plockar. Ska man plocka så där tio kg (skryt igen! ) så frestar det på ryggen och Lisbeth, du är säkert nöjd om du läser det här.

Idag blev det sallad till lunch. Förutom "de där bladen" som väl inte tillhör Lars favoriter, så hade vi bl a
 vaxbönor, första skörden, och så tomater och gurka från växthuset. Till middag i kväll hade vi egna morötter och de sista egna potatisen och som dessert, krusbärskräm. Elliot som var på besök i helgen frågade ofta på sin fina skånska "Lena vad ska du göra för dessert idag?" Nej dessert har vi verkligen inte dagligen men Lars äter mer än gärna en kräm. Visst känner man sig rik på ett härligt sätt när man kan skörda och äta av det man odlat. Förutom att jag har en hamster i mig så har jag nog också en agrar. Men - rödbetorna blir det inget med alls i år. Kan någon förstå vad det beror på?

Agrargenen har jag säkert fått efter min far som var mycket trädgårdsintresserad. Agrar står väl egentligen för jordbruk men fader Hakon var inte intresserad av det ätbara, åtminstone inte grönsaker. Däremot hade han stort blomsterintresse. Kanske kunde årets rika flora av luktärter glatt honom. Jag plockar och plockar
för det ska man ju för att de ska fortsätta att blomma. Alice, om det blir någon liten fröställning över på dina läckra vallmor så kan jag lämna en mörk stockros i utbyte, vilket jag i och för sig tycker är synd på din härliga pastellrabatt.

3 kommentarer:

  1. Kanske jag ska fortsätta arvet med att ta en avläggare från den svarta vinbärsbusken...

    SvaraRadera
  2. Igår åt vi kokta rödbetor från landet, jättegott.Sen vill Maja gärna kolla resultatet av denna lunch vid toalettbesöket.....
    Visst får du vallmofrön när det är moget för det.
    Vi hade världens åskoväder i gårnatt och risken är att vi får ett nytt senare idag.
    Ha det så trevligt på er trädgårdsfest!

    SvaraRadera
  3. Polkagrisrandiga rödbetor står på spisen och puttrar i detta nu! Första gången jag odlat just rödbetor.
    I Hasslöv betyder agrar åkrar...då med betoningen på första a:t. Blev tvungen att fråga min lite mer lärde man vad du menade att du var en åker...:-)
    Iréne

    SvaraRadera