tisdag 22 november 2011

Gammal vänskap

Vi har haft besök av ölänningar! Alice och hennes man Job besökte oss i fredags och lördags. A och jag var kamrater under vår tid på semenariet i Växjö. Det känns som om vi känt varandra i hela livet men vi har gjort paus på ganska många år. Därför kändes det lite extra spännande inför besöket. Men gammal vänskap rostar inte så vi hade ett mycket trevligt dygn - nu tillsammans med våra män. Det här med "gamla" vänner är ju lite speciellt. Man kan referera till sådant som hänt för länge sedan och till våra respektive föräldrar som inte längre finns. Vilken trygghet det finns i det.

Vad gör man då en fredag när det regnar? Mjellby konstmuseum är ju ett säkert kort och just nu pågår en utställning med Tyra Lundgrens verk. Tyra var en mycket mångsidig kvinna som förutom måleri, ägnade sig åt glaskonst, keramik, textil.... Jag kan varmt rekommendera ett besök för att se utställningen.

Det har varit julmarknad i helgen på Vapnö men den skippade vi och gjorde istället ett besök hos Fritz. "Gode värld" så många julstjärnor och julrosor som väntade på köpare. Ja, det var verkligen en fröjd för ögat att komma dit och se allt annat vackert också och säkert betydligt lugnare än på Vapnö.

 Idag hörde jag på radio att man på plantskolan i Tönnersjö hade 100 000 julstjärnor. Vart ska alla de ta vägen måntro?

I vår trädgård har öppnats en ny fågelrestaurang. En fröautomat med korta sittpinnar har mannen skickat efter. De korta sittpinnarna för att inte de där stora ska ta överhand.

Konstigt nog är småfåglarna piggast tidigt på morgonen. Under dagen är det betydligt lugnare. Vet de också att frukost är det viktigaste målet? 

I onsdags kväll fick jag telefonsamtal av mina barnbarn i Skörby. "Mormor du kan väl skicka kort till Signe och mig", sa Vidar. Ett julkort. Hm! Så långt hade jag inte kommit i planeringen så, Margareta ett julkort som jag fått av dig fick återanvändas. - Tänk att det är första advent redan på söndag!

1 kommentar:

  1. Tack för ett innehållsrikt dygn; vinprovning och kanongod mat, två mysiga utflykter, trädgårdsförevisning, datorresa till Italien och inte minst trevlig samvaro. Du har rätt - gammal vänskap känns tryggt. Vi ses till våren, på Öland!

    SvaraRadera