torsdag 10 november 2011

Höstsol

Idag skiner solen! Efter en lång rad med gråmulna dagar, sen i lördags, skiner åter solen och jag blir så glad. Som jag väl tidigare skrivit påverkar vädret mig oerhört. Visst är det lätt att skutta upp ur sängen är man ser att det är så ljust och fint. Tyvärr ska jag arbeta i em. Har man lovat så har man. Det skulle nog inte bli så populärt om jag sa att jag kommer om det inte är för fint väder!!

Häromdagen när jag satt här vid datorn och blickade ut över granntomterna fick jag se en RÄV springade i kanten av grannens tomt. Rådjur har vi ju här då och då och en och annan hare, men räv. Den måtte ha kommit helt fel. Jo det var en räv. Katterna i områder är grå och mycket mindre.

Nu när jag är hemma lite mer blir det ochså lite fler tillfällen till matlagning. Riktig husmanskost kan jag längta efter ibland. Rotmos t ex och till det vill jag ha rimmat oxkött. Jag har letat efter det i vår affär men inte funnit något. Men så häromdagen fann jag min bit. Då passade jag också på att köpa en bit kalopskött, ja det blev till fyra gånger. Är det konstigt att man har fullt i frysen. Till helgen kommer Sus och barnen igen och då blir det älgstek. Säsongsbunden mat gillar jag. Sparris på våren och grytor med rotsaker på hösten.

Denna hösten verkar vara en bra bokhöst. Just nu har jag lyssnat färdigt på Håkans Nessers senaste, "Himmel över London". Jag tycker om hans sätt att skiva, formuleringar och ordval. Har ni hört talas om en grötgrå himmel? Finns nog bara i London. Dessutom är hans röst så behaglig att lyssna till. På mitt nattduksbord ligger "Siri" av Lena Einhorn. Den har jag inte kommit så långt i men den verkar också vara en bok i mitt tycke. Tidigare läste jag Linda Olssons " Det goda inom dig". Också den mycket bra men sorglig.
Ännu tidigare läste jag en av Jussi Adler-Olsons nyligen översatta böcker. Lite deckaraktig. Det var Sara som tipsade om honom. Och jag förstår att han är populär för när jag reserverade de andra två  från biblioteket var det många före.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar