onsdag 15 augusti 2012

Nu blommar rosorna

Vi har haft några dagar med riktigt sommarväder och jag förstår att det är just den här typen av väder som rosorna behöver för att må riktigt bra. Jag var ute ganska tidigt i morse och beundrade rosenrabatten. Gräset är så vått att det stänker om trätofflorna. men så skulle jag iväg och arbeta - inskolningsdags och då behövs en extra personal. Fotograferingen fick vänta till framåt kvällningen men då hade det nog varit lite för varmt så en del rosor såg lite ledsna ut. Det är inte mycket en skönhet tål. Lars tog en sväng med rotvattnaren och det syntes viss skillnad även om skadan redan var skedd.


Schneewittchen är en favorit och kanske just därför har vi nio plantor av denna skönhet. Sju av dem är planterade på vår infart och när jag cyklade iväg i morse kände jag doften. Alldeles underbart.



Queen Elisabeth är en vacker ros som jag "alltid" haft så hon var en självklarhet när vi valde rosor i våras.


Lite svårfotograferade är rosorna men Cottage rose är rosa med ton åt det kalla hållet vilket kanske inte framgår här. Ny för året.


Peer Gynt är gul men efter några dagar övergår den åt lite rosagult. Den har verkligen blivit kraftig och fin.

De andra rosorna är också fina men fotona blev dåliga.

Jag måste passa på att ta med ännu ett boktips, kanske mest för Alice och Gugge...... och alla andra trädgårdsintresserade. Gunnel Carlson har skrivit en bok om sin trädgård. Min gröna passion heter den och jag blev fast direkt. Hon berättar om sin trädgård under ett år. Så lättskriven att det är bara att läsa på. Lite att fnissa åt finns det också. Och fina bilder innehåller den.

2 kommentarer:

  1. Åh, vilka vackra rosor ni har! Gröna frodiga blad - mina har tappat många blad och ser inte så glada ut. Har jag kanske vattnat för lite? Det ska bli så roligt att titta runt i er trädgård och bli "ha-galen" - och att träffa dig och Lars så klart!! Kram

    SvaraRadera
  2. Kan vara idé att ta badkläder med!
    Ni är sååå välkomna!

    SvaraRadera