onsdag 3 april 2013

En innehållsrik och rolig påsk


På skärtorsdagen kom familjen Bergström på påskbesök. Denna gången åkte de tåg, vilket hade gått riktigt bra. Vi hade redan påskpyntat en del men barnen ville förstås hjälpa till att göra fint.


Allt påskrispynt som huset kunde uppbringa kom fram. Mormor Ing-Maries gamla lådor var fulla med ägg och påskkäringar och så hittade vi jättefina kycklingar som jag fick av då, kollegan Margareta och jag minns precis hur det var........



Eget påskpynt försökte vi oss också på ( vi har ju en fantastisk Panduroaffär i stan ). Trots att jag försökt hitta det allra enklaste fick jag och Sara göra det mesta men när vi kom till limmet var båda barnen så duktiga på att klista på ögon och paljetter.



En påsk utan påsktårta - otänkbart.

På påskaftons förmiddag var barnen, Oskar och jag på cirkus. Det var en barnvänlig cirkus med både djur och akrobater och en åttamannaorkester minsann. Mest imponerade pudlarna som gick på två ben, på barnen. Minst - två kossor som kom tillsammans med kamelerna och travade runt manegen.



Riktigt roligt blev det när Susanne och kusinerna dök upp. Astrid nästan helt fri från sina vattenkoppor och Elliot ännu inte smittad.



I år hängde barnens ägg i plommonträdet och Lars hade gjort en konstruktion med snöre som man drog i - och vips trillade ägget ner.

För att det inte skulle bli alltför mycket godis så blev det också en leksak i påsk. Vidar, liksom många andra barn, är så förtjust i Lego. Jag är såå imponerad av hans kunnighet att läsa ritningarna!



"Man måste vara påskkäring, mormor" hade Signe meddelat redan tidigt men inte förrän på påskdagen hanns det med. "Man går runt till grannarna och så får man godis, berättade hon vidare. "Man får mycket godis. Det vet man ju." Jag kände mig inte riktigt bekväm med tanken på grannarna men ville ändå inte göra Signe besviken. Som tur är har hon en stor portion fantasi så det blev jättebra att knacka runt lite på dörrarna i egna huset.



Större delen av påsken bjöd på fint men ruggigt kallt väder. På påskdagen fick det bli en utflykt. Vi åkte ner till Tjuvahålan, vilket namn, och där var det gott om folk som grillade, fiskade och som vi, fikade.


Vi tog oss också runt udden för att titta på fyrarna. 







Med näsan mot solen hoppas att vi att också värmen snart ska komma.

1 kommentar:

  1. Vilken mysig påskhelg ni kan se tillbaka på - nu när vardagen är här igen. Är det trädgården som lockar nu månntro...

    SvaraRadera