måndag 20 maj 2013

Lägg in en broms



Nu blommar äppelträden, så bedövande vackert! Så rätt hon har Agneta. Visst skulle maj vara dubbelt så lång. Lägg in en broms säger jag.
Vi far och flyger, Lars och jag. I slutet av veckan var vi i Varberg ett par dagar. Då besökte vi  Åkulla bokskogar. Där har jag inte varit på de senaste 43 åren..... Som ny lärare arbetade jag på Apelskolan i Ullared minsann och då vet jag att jag var i Åkulla med en skolklass men minns absolut inte något av det. Så många bokar var där nu inte men de som fanns var fortfarande så där skirt ljusgröna.



Men på marken såg vi något märkligt som kanske kan vara blåbärsris. Alldeles rostbrunt var det. Gunvor, du är ju en skogsmänniska. Är det blåbärsris och i så fall varför är det så brunt? Sen frost? Du skrev att det inte blir så mycket blåbär i år.



Eftersom kameran var med... så här såg det ut. Tacksam för svar!!!

För att återgå till trädgården. Körsbärsträdet och plommonträdet är överblommade. Bara att hoppas på god pollinering. Det växer så man ser skillnad för var dag. Ogräset inte minst. Vi har alltid jättemycket ogräs så här års. Kanske för att vi sprider ut kompostjorden. Glädjande är det att sparrisen har satt fart och den växer så att man nästan ser det.



Gott varje dag!

2 kommentarer:

  1. Kan sparris ersättas av spenat? Jo, så får det bli här hos oss för spenat har vi gott om och den växer då så man kan se det. Sparrisen däremot lär vi få njuta av nästa år eller året därpå... Frossa ni på era godsaker! Kram

    SvaraRadera
  2. Blåbärsriset drabbades av frosttorka denna vår. Ingen vidare nederbörd och en del mycket kalla nätter orsakade dessa skador. Ingen jag pratat med minns något liknande. Igår såg jag att det spirar nya blåbärsskott under det bruna. Det finns hopp!
    Gunvor

    SvaraRadera