onsdag 1 maj 2013

Välkommen SKÖNA maj

Vilken dag vi har 1:a maj! Jag har kikat tillbaka på föregående års blogginlägg vid denna tiden och kan konstatera att det verkligen är som alla säger.- Våren är sen!


Trädgårdsarbete fick det bli idag. Jag känner mig som Maja, en favorit från skoltiden. Inte mycket går upp mot en dag i trädgården. Jag hade tänkt så, men hade visst glömt köpa morotsfrö så då blir det spenat och annat imorgon istället. Idag har jag istället satt lök. Schalottenlök, silverlök och rödlök blev det. Lök brukar bli bra här och vi brukar vara självförsörjande med den varan.
Rosorna har jag ju varit orolig för eftersom det varit så kallt i vinter och så mycket barfrost under senvintern. Vi satte riktigt många rosor förra våren och i stort sett alla har klarat sig. Björkarna har inte musöron ännu men jag gör som Gunnel Karlsson, jag klipper rosorna ändå. Sådana dagar som idag ser de ju så tråkiga ut med sina bruna kvistar.
Idag har också Robban kommit ut från sitt vinteride. Han har fått ett "garage" eller bo eller hem....Vet inte riktigt vad det ska kallas. Lars har i alla fall  byggt detta i vinter. Robban var på bettet och mejade ner lite gräsmatta och en del vårblommor under sin framfart.

Igår på valborgsmässoafton hade vi besök av våra Varbergsvänner och vi beslöt att gå ner till Söndrums majbrasa.



En trevlig tradition att skrämma bort vilddjuren på detta sätt, påminde Ulrika Larsson oss om i sitt vårtal.

När vi var på väg till majbrasan flöjtade koltrasten och talade om att han också är glad över vårens ankomst. Jag fick tillfälle att testa min nya kamera, födelsepresent från maken.

1 kommentar:

  1. Åh, vilken vacker bild av koltrasten - man kan nästan till och med ana hans sång i bakgrunden!
    Jaså, du vågar gå fram med sekatören bland rosorna, då gör jag som du och klipper mina imorgon! De ser verkligen ledsna ut med alla sina bruna grenar men klipper jag bort det så lär det inte bli mycket till rosbuskar kvar... Men "era" blomster ser ut att ha klarat vintern bra här på ön, de växer sig större för varje dag. Nu är det kul att trädgårdera!

    SvaraRadera