torsdag 17 juli 2014

Skörden på Skörby

Förra årets skörd var närmast en katastrof enligt farfar på Skörby men i år ser den ut att bli desto bättre. Visst stod vetet fint när vi promenerade till Hacksta skog, Den som ligger mellan åkrarna och innehåller så mycket.

 
 
Signe tyckte det var härligt att springa i gångarna som blir där traktorn har kört in för besprutning??
 

 
 
Vårt ärende till skogen var att plocka kantareller. Nu har det varit riktigt torrt en period så svamparna stod inte som spön i backen precis. Sara har dock blivit mycket bra på att hitta de svampar som gömt sig under torra löv.

 
 
Men vad är väl svamp mot blåbär och smultron. Där kan jag ana en gen som gått i arv från modern som alltid älskat blåbär. Signe som annars är ganska lat, föräldrarnas ord, plockade på så energiskt och bjöd sedan generöst på den goda blandiningen.
 

 
 
Men man får betala - åtminstone jag..... Massor av myggbett har jag nu att klia på. Ju svettigare jag blev desto mer intressant blev jag för mygg och flugor.




1 kommentar:

  1. Det där med att plocka blåbär är överreklamerat - små bär, växer inte i bra plockhöjd och dessutom myggen, brrr - jag känner så med dig och dina myggbett.

    SvaraRadera