lördag 13 december 2014

Alexander som kom av sig

Det är Lucia, tidig förmiddag och solen skiner!! Så många gånger vi ondgjort oss över solen just denna dag, Agneta, när vi skulle lussa med de små barnen i skolans aula. Den rätta stämningen ville inte infinna sig när solen strålade in genom de stora fönstren. Ofta löstes det genom att vi fick hjälp av vaktmästaren med att dra ner de mörka rullgardinerna. Vår lussetid var oftast kring klockan 10. Vi skulle ju samsas med de högre klasserana om aulan. Nu är detta historia och jag undrar om man firar Lucia i Engelska skolan som nu övertagit Örjansskolans lokaler.



Traditionsenligt satte vi väckarklockan, bredde skinksmörgåsar till morgonteet och satt framför TVn och fick vara med om Luciafirandet i Göteborg.

Julstöket fortsätter och vi har nu kommit in i "bakfasen". Häromdagen blev det pepparkakor, enligt nytt recept. Sunnebopepparkakor har jag bakar så länge jag kan minnas men nu blev jag sugen på de här, lite knäckigt knapriga.





 
 
Skönt att vara två när man bakar pepparkakor. Många av väninnorna har slutat med pepparkaksbak, ja julbak över huvud taget. Såvida de inte bakar med barnbarnen förstås. Jag minns en kollega som satte in de färdigköpta en stund i ugnen för att få den härliga doften i köket.
 
 
Igår bakade vi mandelmusslor och Lars gjorde en mjuk fruktkaka. Mer ska det bli. Klenätter och rullrån. Häromdagen fick jag smaka spritskransar, o, så goda. Kanske letar jag fram mor Ing-Maries recept och gör några. På tal om henne: Alice, de grytlapparna som Lars och jag använder gav du mor nån gång i början av -70 talet!
 
Stormen Alexander höll jag helt på att glömma. Kanske beror det på att han bara var och nosade på oss här i Halmstad. Vi blev uppmanade att förankra allt löst inför den kommande stormen. Lars slog ett rep runt växthuset. Vid förra stormen gav sig nio, tror jag, skivor på drift. 

1 kommentar:

  1. Doften av nybakat når genom skärmen, tack för den! Tänk så många grytlappar jag virkade då, en gång för länge sen. Kul att ni har dem kvar, jag har ett par i blått/gult som fortfarande funkar. Kram

    SvaraRadera