söndag 21 december 2014

Tack för musiken


Ja, jag menar musik generellt för jag lyssnar ofta på musik, spelar lite piano och nynnar förjämnan. Ibland när jag kört samma låt en hel förmiddag frågar Lars hur nästa vers låter.

I höst har jag fått hjälp av vännen Pelle att ladda ner spotify. En helt ny värld har öppnat sig! Gamla och nya favoriter kan jag "beställa" lätt som en plätt. Inte nog med det; jag har en trädlös högtalare och kan ta den och musiken med mig i nästan hela huset

Men inget går upp mot levande musik. I torsdags, i ösregn, åkte vi in till teatern tillsammans med Larsens.

 
  
 
 
Malena Ernman stod på scenen. En julgran och julklappar hade ställts fram så nog förstod man vad programmet skulle handla om.
 
Vi bjöds på klassiska julsånger, modernare sådana och en Grande finale som gör det onödigt att se "Kalle Ankas jul" på TV. Då kan jag göra som de andra vuxna vi firar tillsammans med - ta en liten lur.
 
HP hade i lördags en helsida med recension av konserten. Där sparade man inte på superlativen. "Julmusik på alphög nivå" stod det i rubriken. "Hon har en röst som får ord och toner att glöda" skriver man vidare. När hon först kom in på scenen iförd, inte röd som HP skrev, utan svartglittrig klänning blir jag sådär rörd att jag får behärska mig för att inte snörvelgråta. Bitte stöter mig i sidan och viskar " så vacker hon är". Ja, hon ser ut som en sagoprinsessa. Precis som i somras när vi hörde henne i Dalhalla började hon högstämt och vackert och har så en fantastisk förmåga att byta om och bli lite busig och blanda in humor i showen på ett precis lagom sätt. Suck säger jag bara! Tänk att man får uppleva något sådant.
 
En gammal jultradition som Lars och jag haft i många år är att lyssna på Nicolaikörens Julkonsert.
Alltid söndagen före jul. Vi lyssnade på eftermiddagsföreställningen. Tre kvart innan utsatt tid var vi där och hade ändå svårt att få bra platser. Inledning med Advent från orgelläktaren och avslutning som alltid med Stilla natt. Julevangeliet läses mellan sångerna och ger en riktigt fin julstämning.
 
Nu är det jul för mig - men julgodis ska göras och julgranen ska in......
 
Grön jul blir det i år men vad gör det? Vi får väl sjunga om den vita julen och om Bjällerklang.
 
Nu går vi dessutom mot ljusare tider.
 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar