fredag 17 juli 2015

Från söder till norr

Tänk vad vi har det bra! Nu har vi varit på Öland igen! Och det som är så bra är detta att Alice och Job  bor på östra sidan och tar oss gärna på utflykter söderut och Inga-Lena och Johan på västra och där åker vi norrut. Jag vet minsann inte hur många gånger vi varit på den härliga ön men konstigt nog finns det alltid något nytt att uppleva och se.

I år började vi i Gärdslösa hos Alice. Vi kom lite sent på dagen och det finns alltid en del som behöver stämmas av och pratas igenom.... Vi blev sittande i deras härliga uterum, varifrån man ser Östersjön, och vi fick njuta av god middag med god dryck. Som jag hörde häromdagen: Fisken ska ju ha något att simma i!

Dagen efter körde vi alltså söderut och första stoppet blev på ett museum, J.A.G. - museet. Initialerna står för namnet på konstnären som likt Emil och andra, kretat figurer som rymde en fantastiskt fin byggnad. Allt var gjort av drivved.

Ännu längre söderut kom vi till Gräsgårds hamn. Lars som är förtjust i hamnar hade läst att denna var
Ölands mest pittoreska fiskehamn.

Vi tittade på fåglar, bl a hittade vi kärrsnäppa som åtminstone jag inte sett förut, tror jag.

Så promenerade vi runt lite innan vi fann en härlig krok att dricka vårt medhavda kaffe.

Dagen därpå var det kronprinsessans födelsedag och vi blev rådda att köra den östra vägen norrut. Den västra var visst knökad med gratulanter. Dessutom regnade det som spön i backen!  - Men när vi vid lunchtid anlände till Rydéns hade det lutat regna och det blev en utflykt till Långe Erik.

Det lär vara ett bra blåbärsår i år och just på norra Öland fanns massor. Vi tog en liten paus i bilåkandet och njöt av de härliga bären.

Ett bra fikaställe visste vårt värdpar om så............  och med härlig utsikt över Blå jungfrun.

Grillat rådjurskött till middag gick inte av för hackor........

Onsdagen mötte oss med sommarväder! När Lars och Johan vittjat näten och tagit hand om fisken gav vi oss ut på cykeltur. Det visade sig bli en runda på 30 km. Roligt i sammanhanget var att vi på första stoppet träffade på ett bekant par från Halmstad som var ute med sin husbil. Som jag tidigare skrev; det finns alltid något att titta på. Här har vi stannat vi ett ställe där man förr slipade kalkstenen som ju Öland är så berömt för.

Inga-Lena är mycket duktig på blommor och inte minst orkidéer. Vi stannade till vid just rätt ställe där nu kärrknipproten blommar.

Innan det var dags att vända tillbaka hade vi förtjänat lite kaffe med dopp.

Förutom gott kaffe med hembakta kakor hade man på stället riktigt trevliga trädgårdsmöbler.
Lars vände på stolen och såg att den kom från IKEA. Ett varuhus finns i Kalmar så på hemvägen tog vi en tur dit.