torsdag 9 juli 2015

Landet Lagom. Inte här i alla fall

Efter en helg med tropisk värme, drygt 30 grader och i söndags vindstilla var det dags att ta tag i lite vardagsgöromål. Det blev svalare i måndags och framför allt blåsigare. Det är inte bara uterummet som behöver uppfräschning. Vind och sol tär på målningen så Lars har nu under två dagar målat "fönstren" på ena gaveln. Detta innebär också fönster på andra våningen. Jag är inte riktigt glad för att ha en man på stege, arbetande så högt uppe.


Det blev mycket klättrande upp och ner för den där stegen. Den gamla färgen skulle borstas ren från skräp, spindelnät och annat, tvättas, sköljas......... innan det gick att måla.
Lars erkände att han hade lite ont i fötterna efter att ha stått på stegen några timmar. Susanne var på blixtbesök i söndags och kom bl a in på det där med gammal. Hon tycker att det går en tydlig gräns vid 70!!!

Så, medan Lars stod på stegen fick jag hålla mig i närheten. Varje dag tar jag en tur i trädgården och njuter av det som växer - både ätbart och fagert. Nu blev det en lite längre tur.

I växthuset växer det. Några små gula tomater har vi skördat och många gurkor.





Krusbären på vår nya buske ska jag plocka så snart vädret medger.


Andra omgången sallad är nu på väg. Här skulle ha stått spenat men nu ger jag upp. Den blir bara inte bra. Funderar på mangold inför nästa år. Någon som har erfarenhet?

Bland det fagraste är förstås rosorna. När man går förbi rabatten kommer en ljuvlig doft som smeker näsan. Absolut inget man nyser för.


De vita vid infarten har aldrig varit så vackra!


Honungsrosen med bara två år på nacken börjar också blomma med mängder av små vita blommor men jag skulle vilja ha en bild på den i fullt flor så det får vänta.

Men det där med lagom då? Jo, igår blev det mörkt redan klocka 18. Vi hade en god fisk på grillen.
Plötsligt öppnade sig himlen, ja det blev totalt tvärdrag också!! Och på den vägen är det. 14 grader varmt -kallt, blåst och regn. Fisken blev väl bara lite vattenskadad. Lars som inte längre hade ont i fötterna for ut som en raket och satte parasoll över grinden.

Jag gillar när det blir en och annan dag med lite sämre väder så man kan baka och, som idag inventera, sortera och faktiskt också kasta en del av mitt stora garnförråd. Men innan dess ringde jag svägerskan på Bolmsö som jo tack gärna tog emot lite garn att sticka tröjor av som skickas till barn i Rumänien och Vitryssland. Kvar i skåpet blev ända några kilon.





2 kommentarer:

  1. Dagens hjälte måste väl Lars vara - fy sjutton att stå där uppe och balansera och så måla dessutom! Bra jobbat!
    Min honungsros håller på att blomma över, jag håller tummarna för att den håller ännu ett par dagar.

    SvaraRadera
  2. Han har i alla fall inte träskor (som Rolf) på sig, eller "pissetofflor" som min pappa hade när han klättrade på stege i aktningsvärd ålder. Jag blev så arg och rädd så jag slängde dem rätt in i buskarna. Vi har ännu inte hittat den ena!
    Gugge

    SvaraRadera