torsdag 26 maj 2016

Ölandsblommor

Vi har varit på Öland på vår numera traditionella vårtur. Jag säger bara wow!! Just denna lite senare tid i maj har vi nog inte upplevt förut.

 Trots att hela resan gick i glömskans tecken, minneskortet till min kamera satt kvar hemma i datorn så alla foton är från Lars kamera, han som glömde plånboken..... i övrigt kan man nog räkna upp hur mycket annat som helst som vi glömde under dessa dagar... - men de blev ändå fantastiska.

Jag har så många fina foton så det måste bli mer än ett inlägg. Detta först tillägnar jag blommorna.


Det första vi hänfördes av var alla syrener som blommade överallt. De växte längs vägarna, i trädgårdarna förstås och på stora fält. Inte tänker man på dem när de inte blommar.

Årets orkidé utsåg vi krutbrännaren till. Den har vi inte tidigare lagt märke till så som nu. Den fanns överallt och är så fin.


De som vi sett mest av tidigare är Adam och Eva. Nu fick vi stifta bekantskap med Johannesnycklar och St Pers nycklar. Den ena lite ljusare än den andra.



 
Gullvivor som är på väg att vara överblommade.


Kattfot i mängder känns lite ovanligt.


Mandelblom är starkt förknippat med Öland, för mig.


Fältsippan har jag bara sett på Öland. Ett litet bestånd som ännu inte var helt överblommat.

Slutligen vill jag visa en bild på de vackra "spetsgardinerna" som också blommade i mängder vid stränderna.


Ja, detta blev verkligen en blogg full med blommor.


1 kommentar:

  1. Vi hade inte bara tur med vädret - tack för trevliga dagar med er, något vi inte glömmer...

    SvaraRadera