onsdag 18 maj 2016

Sjuårsfest

Precis som vi hela tiden vetat varade inte värmen till pingst. På med långa byxor igen och lite varma tröjor......

Men vad gjorde det när vi skulle till Skörby för att uppvakta en sjuåring.

På självaste pingstdagen fyllde Signe år. Hon hade önskat sig en myshörna med allt vad det tillhör; en sån där säck som man sitter i, bra lampa, kuddar och så filten som jag virkat till henne. " Jag tänkte väl det", sa hon när hon packade upp den. "De andra har ju redan fått och jag är ju minst..... "

Föräldrarna var ovanligt trötta så Sara hade beställt färdig tårta. Det blev ramaskri! Absolut INTE. Men varför inte det då, kan man ju fråga sig. Jag som varit med några gånger när det vankats tårtor förstod precis. Signe älskar att DEKORERA tårtor. Det finns ju färdiga bottnar och tårtorna blev riktigt goda - och fint dekorerade.

Amerikanska pannkakor var önskefrukost för en nybliven sjuåring. Med lönnsirap och blåbär.


Varje gång vi besöker barnen vill Vidar hjälpa mig att wordfeuda. Vi vann minsann ett av spelen.



Efter tårtkalas som följdes av tacos blev det Eurovison. Lars och jag var egentligen bjudna till "farmor och farfar" men oturligt nog var farmor Ingrid sjuk så det fick bli till att titta på de 26 låtarna....


Barnen slocknade ett efter ett och Lars och jag också medan de trötta!! föräldrarna satt uppe tills alla omröstningar var klara.

Mycket djur finns det på Skörby. Kossorna är visserligen ute på bete men vi blev inviterade till ett verkligt kosläpp i granngården. 140 kossor skulle ut på grönbete efter att varit inne hela vintern.



Det är Sara som tagit bilderna på dess helvilda kossor som hoppade och skuttade så mjölken skvätte.

Om dessa djur ska kallas vilda eller tama så är det väl ingen tvekan om vad detta rådjur är. Oskar kallade på oss en kväll och bara några meter från huset stod ett rådjur


Kattuggla med ungar satt i en tall och så kunde vi höra både näktergal och gök och svalor som också kommit. Visst är det härligt.


Måndag morgon var det vardag igen och vi följde barnen till skolskjutsen.



Det var inget roligt väder att köra hem i. Det började med duggregn men värre skulle det bli. Vid Brahehus låg dimman tät.


Som så ofta lättade dimman efter några mil.

1 kommentar:

  1. Vad månde det bliva av denna tårttös? Konditor eller allra minst deltagare i Det stora tårtslaget som går på någon tv-kanal?
    Saras bilder på de helvilda kossorna är obelatbara - sicken tur att jag inte möter liknande nöt nere i sjömarkerna.

    SvaraRadera